Sestaví vědci stroj času?

1. ledna 2009 v 17:26 | LaVoisin |  Věda a technika
Je cestování v čase možné? Co je to časoprostor? Proč jsme dosud nedovedli cestovat v čase? V posledních letech se ke slovu přihlásili hned dva akademičtí vědci, kteří jsou přesvědčeni, že už ví, jak na to. Jsou prý schopni sestavit stroj času! ENIGMA přináší fantastické podrobnosti!

Ronald Mallett (*1945) je už přes 30 let profesorem fyziky na Connecticutské univerzitě v USA a také členem Americké fyzikální společnosti, druhého největšího seskupení fyziků na světě. Celou jeho kariéru předznamenalo dětství. Když mu bylo 10 let, umřel mu táta. Od té doby sní o tom, jaké by to bylo, kdyby mohl sestavit stroj času, vrátit se a varovat tátu před smrtelným nebezpečím. Jakkoli se to zdá neuvěřitelné, není úplně vyloučeno, že by se v příštích letech mohl skutečně stát prvním člověkem na světě, který "stroj času" vážně sestrojí. Prý je to reálné již do 10 let! O co vlastně jde a jak se k tomu dostal?

Sen o stroji času

Mladý voják Boyd Mallett se po škrtech v armádě v 50. letech 20. století stává televizním technikem. Tou dobou je televize vnímána spíše jako technologie budoucnosti, a on se stává "opravářem hvězd" - pro syna Ronalda tím nejlepším. Ronald dodnes uchovává otcovy podepsané fotografie hereckých hvězd ze slavného newyorského Divadla na Broadwayi, některé s osobním poděkováním za okamžitou opravu televizoru. Boyd ale jako těžký kuřák dostává již ve 33 letech infarkt a zanechává po sobě oddaného syna. Pro malého Ronalda to podle jeho slov bylo strašné období. "Měl jsem svého otce fakt rád, a byla s ním legrace," vzpomíná. Útěchu si začíná hledat v knihách a komiksech a nejvíce ve slavném sci-fi románu Herberta Georgie Wellse z roku 1895 Stroj času, v němž mladý vědec, přemožený žalem nad smrtí své snoubenky, sestaví zvláštní kočár, který mu umožní skákat v čase tam a zpět. O mnoho dříve, než geniální německo-americký fyzik Albert Einstein (1879 - 1955) začne počítat své teorie, Wells uvažuje o tom, že čas je vlastně čtvrtý rozměr, kterým by se bylo možné pohybovat. "Uchvátilo mě to," vypráví Mallett. "Měl jsem tu myšlenku, že kdybych mohl jít nazpět v čase a vidět svého otce, mohl bych s ním mluvit a pomoci mu přežít."

Mallett má prý revoluční řešení

Doposud vědci tvrdili, že cestování v čase sice je možné, ale vyžaduje práci s nemyslitelným množstvím hmoty. Někteří prohlásili, že bychom potřebovali nejméně hroudu o velikosti planety Jupiter, kterou bychom museli rozmíchat, asi jako když z vaječných bílků děláme cukrářský sníh. Alespoň tak si většina vědecké komunity dosud vysvětlovala Einsteinovu teorii relativity. Ronald Mallett, který se vloni objevuje v nejrůznějších médiích, má prý ovšem alternativní řešení. Vrací se s ním k základní géniově rovnici E = mc2 (energie = hmotnost × (rychlost světla)?) a přichází prý na revoluční řešení. Zatímco jeho tým stále shání zdroje potřebných financí, on sám tvrdí, že by zařízení mohl postavit a ověřit jeho funkčnost již během příštích 10 let.

Filmová fantazie skutečností?

Mallettova teorie je v souladu s poetickým hollywoodským snímkem Svět podle Prota (K-PAX) z roku 2001, v němž psychiatr (Jeff Bridges) a údajný mimozemšťan Prot (Kevin Spacey) vedou ironický rozhovor. Prot ve slunečních brýlích při něm hltavě ukusuje z neoloupaného banánu s výkřiky "Mmm… za to ta cesta stála!".
Psychiatr: "Jak jste se sem vůbec dostal?"
Prot: "Využíváme energii světla. Vím, že vám to zní podivně. Vy lidé k tomu totiž máte ještě příliš daleko."
Psychiatr: "Vy cestujete rychlostí světla?"
Prot: "Ale kdepak. Cestujeme rychleji než světlo. Mnohem rychleji než 'c'. Jinak by mi cesta sem trvala asi tisíc let, že ano."
Psychiatr: "No ale podle člověka jménem Einstein, který žil kdysi na naší planetě, se nic nemůže pohybovat rychleji než světlo."
Prot: "Asi jste ho nepochopil, doktore Powelle. Můžu vám říkat Marku? Víte, Marku, Einstein řekl, že těleso nemůže letět rychlostí světla, protože jeho hmotnost by pak nekonečně stoupla. Jenže nemluvil o tělesech, která se už pohybují rychlostí světla nebo rychlostí tachyonů."
Psychiatr: "Tachyonů…?"
Jako tachyony se označují hypotetické částice, které mají putovat rychleji než světlo, doslova lze přeložit jako "rychlíci". Dnes se do rozhovoru namísto Prota staví Ronald Mallett a má údajné matematické důkazy, které by rád brzy rozšířil o praktické laboratorní pokusy. "Einstein ukázal, že hmota a energie jsou ta samá věc," vysvětluje a připravuje stolní model chystaného zařízení. "Stroj času, který jsme navrhli, používá ke zkřivení nebo skoku v čase místo masivních objektů právě světlo." A jde konkrétně o světlo "v podobě cirkulujících laserů."

Laboratorní experimenty se zrcadly

Do točících se neboli rotujících laserových paprsků chce tento americký fyzik vpouštět neutrony - základní částice atomových jader. Cirkulaci laserů prý zajistí sestava zrcadel a měřit se bude životnost částic. Některé částice menší než atomy totiž mají extrémně krátkou životnost. Její prodloužení ve stroji času by prý znamenalo, že se přenesly v čase do budoucnosti. Pro lepší představu dává vědec příklad s hrnkem kávy. "Řekněme, že máte hrnek kávy a lžičku… Káva je ten prázdný prostor a lžička cirkulující paprsek. Když zamícháte kávu lžičkou, káva neboli ten prázdný prostor se začne kroutit. Předpokládejme, že do kávy vhodíte kostku cukru…," říká Mallett, který chce místo cukru do zamíchaného prostoru vhazovat malé částice. Jak ale poznat, že se prostor, který není vidět jako káva, skutečně kroutí? "Kdyby se prázdný prostor kroutil, mohli byste to zaznamenat pomocí subatomární (menší než atom - pozn. red.) částice, která by se v prostoru točila." A kdykoli něco provedete prostoru, ovlivníte podle Einsteina i čas. V tomto případě ovšem nejde o nic jiného, než suchý laboratorní experiment s částicemi.

Přenese laserový vír v čase i nás?

Otázka je - pokud to bude fungovat, budou moci v čase cestovat i lidé? "Jak brzo budou lidé schopni cestovat v čase, to závisí především na úspěchu těchto experimentů, které zaberou něco k deseti letům," odpovídá Mallett. "A v závislosti na průlomech v technologii a financování věřím, že člověk začne cestovat v čase během tohoto staletí," dodává. Dojde na jeho slova? Co se ale pak stane s naší pyšnou historií, s budováním kariéry, sportem, postupným dospíváním a evolučním vývojem? Kultura, ve které žijeme, stojí na příčině a následku, na tom, že čas plyne v jasné linii od včerejška k zítřku a nikdy nevíme, co bude následovat. "Teoreticky je cestování v čase naprosto možné," říká k tomu Neil Johnson, profesor fyziky z britské Oxfordské univerzity. "I když to nedovedeme s lidmi, může se nám podařit cestovat v čase s částicemi, a tedy v důsledku s informacemi. (…) Tyto věci se mohou přihodit docela brzo, možná v příštích 50 letech."

Další šílenec na obzoru?

Přestože Mallettova metoda nevzbuzuje u jeho kolegů žádnou větší hrůzu, někteří jsou k jeho teorii skeptičtí a jiní ho považují za šílence. Jenže on není osamocen. Současně se totiž objevuje ještě další řešení cestování v čase. Izraelský profesor fyziky Amos Ori z Technionu, což je Izraelský institut technologií, v posledních letech a měsících v odborných časopisech nabídl světu praktická řešení dosud neřešitelných podmínek cestování v čase. Ani podle něj to prý není takový problém, přestože pracuje s tradičnějšími představami, než je Mallettův laserový vír. Počítá i s přenosem normálních objektů. Dosud navrhovaná řešení stroje času by vyžadovala natolik exotické podmínky a materiál, jaké by se našly leda v nejdivočejším sci-fi. Amos Ori přichází s možná praktičtější podobou. Realizace jeho návrhu prý potřebuje jen obyčejnou hmotu a vakuum, o němž se běžně předpokládá, že ve vesmíru existuje.

Věda to nikdy nezavrhla

Faktem je, že pro vědu teoretická možnost cestování v čase nikdy nepřestala existovat. Současný švédský profesor teoretické fyziky Hans Karlsson to potvrzuje: "Existuje mnoho teorií o cestování v čase. Jedním je paradox dvojčat. Jsou teorie o černých dírách a o červích dírách - zkratky mezi dvěma místy ve vesmíru. Podle zákonů fyziky jsou tyto možnosti teoreticky reálné. Možná nejsou moc pravděpodobné, ale teorie je dostatečně podložená fakty, abychom je nemohli vyloučit." Známé zákony fyziky cestování v čase umožňují, jen se to zdálo pro člověka alespoň donedávna nereálné. Nikdo příliš nevěřil, že by nějaký stroj času mohl být v lidských podmínkách a při pozemských možnostech kdy postaven. A je na místě si připomenout, že jeden typ cestování v čase se děje zcela přirozeně, právě teď a tady. Je to naše jednosměrná cesta v čase kupředu. Einsteinova teorie relativity odhaluje způsob, jak se v čase kupředu pohybovat v mnohem větší rychlosti. Představte si člověka, který stráví rok života v raketě, jež letí jen o trochu pomaleji než světlo. Protože pohyb v tak ohromné rychlosti drasticky zpomaluje hodinky cestujícího, taková osoba by se mohla vrátit na Zemi a zjistit, že doma uplynulo spoustu let. Tímto způsobem by cestovatel mohl téměř doslova skočit do budoucnosti.

Je možné putovat do minulosti?

Pohyb v čase nazpět je ovšem docela jinou záležitostí. Otevírá dveře všem známým paradoxům a vyžaduje úplně jiné řešení. Teorie relativity však - alespoň podle Amose Oriho - umožňuje i to. Ukazuje totiž, jak gravitace zakřivuje časoprostor a zpomaluje hodiny. Proto teoretici cestování v čase tvrdí, že některé části vesmíru by se mohly zcela přirozeně nebo díky lidskému zásahu zakřivit zpět samy k sobě. Někdo, kdo by se k takové smyčce nachomýtl, by mohl cestovat v čase nazpět. A podobnou smyčku navrhuje právě Ori. Měla by se vytvořit uvnitř prázdné oblasti tvaru jakéhosi donutu (oblíbené americké děravé koblihy, kterou znají diváci kresleného seriálu Simpsonovi jakožto nejoblíbenější pochoutku Homera Simpsona - pozn. red.). Jde jednoduše o prstenec časoprostoru, který by byl obklopený koulí běžné hmoty. Pokřivení časoprostoru vprostřed takového donutu by bylo výsledkem dalších okolních obřích mas hmoty, zřejmě prý včetně černé díry, nebo díky vzájemnému ovlivnění gravitačních vln, šířících se skrz tento donut. Cestovatel v čase by se i se svou raketou jednoduše přiblížil a nechal 'spláchnout' dovnitř jako do výlevky, přičemž by se každou otáčkou prý dostával více a více do minulosti.

Časové paradoxy

Je tu ale ještě jedna otázka, které jsme se dosud nevěnovali a která možná mnohé přemýšlivce hryže: Jak je vůbec možné cestovat časem, když sebemenší zásah může změnit budoucnost? Podle dr. Michio Kaku z Univerzity města New York je tohle docela dobře řešitelné. Veškeré časové paradoxy vysvětluje podle teorie paralelních vesmírů (viz také Echo v ENIGMĚ 2/2008). O co jde? Jakmile učiníte jinou volbu, otevře se údajně vlastně nová verze vesmíru, která existuje současně se všemi ostatními verzemi. Tato teorie se zrodila díky kvantové mechanice a je dnes značně populární.

Kde jsou návštěvníci v čase?

Kosmolog Stephen Hawking z Cambridgeské univerzity ve Velké Británii před lety prohlašuje, že nevěří v cesty časem nebo alespoň v cesty do minulosti. "Kde pak jsou ti turisté z budoucnosti?" pokládá si otázku, jíž dává najevo svou nedůvěru v konspirační teorie, podle nichž jsou takové návštěvy utajovány. Má ale pravdu? Zkusme si představit situaci, že se skutečně takoví návštěvníci mezi námi objeví. Všimli bychom si jich vůbec? Michio Kaku to komentuje slovy: "Když jdete po polní cestě a vidíte mraveniště, jdete snad mravencům říci: 'Přináším vám šperky, přináším vám růžence, přináším vám nukleární energie, dávám vám tajemství cestování v čase!' nebo jen jednoduše na pár z nich šlápnete? Propast mezi námi a mravenci je podobná propasti mezi námi a civilizací typu tři (tj. civilizace, která ovládá dostatečnou energii k mezihvězdným letům nebo cestování časem - pozn. red.) … Co nás činí tak zajímavými, aby se civilizace tak pokročilá o nás zajímala?" ptá se Kaku. Pokud by návštěvníci z budoucnosti existovali, nedrželi by se v tak elegantní vzdálenosti jako třeba mnohé neidentifikované létající objekty (UFO), které díky tomu nemůžeme identifikovat? A nemohou být těmi hůře vysvětlitelnými případy z řady UFO právě oni? Nebyly by důkazy o nich tak neuvěřitelné a 'rozmazané', že bychom jim nevěnovali pozornost? Podle bohatého balíku svědectví z průběhu 20. století i ověřitelných záznamů z celé lidské historie je možné, že návštěvníci z budoucnosti i minulosti mezi nás občas zavítají. A možná se to děje častěji, než jsme ochotni uvěřit.

Vše, co tvoří vesmír, je právě tady

Jak vyplývá z některých vědeckých teorií, k cestování v čase stejně jako ke kterémukoli možnému jevu může docházet i samovolně, nechtěně a neplánovaně. Nejsme pány vesmíru a věci se dějí, aniž bychom jim k tomu dali své svolení. Podle mnohých nadšených záhadologů a scifistů je docela možné, že ke skokům v čase není zapotřebí žádných vzdálených hvězdných bran. Vše, co tvoří vesmír, alespoň na úrovni základních částic, je už tady, v každém centimetru krychlovém okolo nás. Pokud tedy existuje nějaký mechanismus, kterým se dá třeba samovolně prolomit kód jinak stabilního časoprostoru, nemohlo by se tak stát kdekoli a kdykoli? To už zní pochopitelně naprosto fantasticky. Jenže co různé nevysvětlitelné případy? Jsou to jen halucinace?

Moderní muž na prastaré kresbě

"Během historie fyzikové zjistili, že pokud nějaký fenomén není výslovně zakázán - a cesty v čase nejsou - pak k němu dochází často," říká Cliff Pickover, přední americký popularizátor vědy. Záznamem takových setkání může být údajně i jedna prastará skalní kresba z Austrálie. V roce 1977 objevuje pilot a badatel Percy Trezise pod skalním převisem poblíž městečka Laury celkem 397 prehistorických kreseb. Mezi záhadnými bytostmi lze identifikovat například ptáka emu nebo domorodého ducha Quinkana. Co však říci k vyobrazení bílého muže v moderních šortkách a tričku? Malba je podle radiokarbonové metody 13 000 let stará!

Případ, z něhož běží mráz po zádech

Jeden z klasických fantaskních případů, který přivádí mnoho lidí k úvaze o cestách v čase, je údajně ze zimy roku 1936, kdy ve světě řádí hospodářské krize. Dobře oblečený muž vstupuje do malého hotelu Uncle Sam v americkém Detroitu. U recepce ohlásí, že měl nehodu. Nabídky jakékoli pomoci odmítne a trvá na tom, že si chce jen sednout a počkat na svého přítele, který by měl dorazit v krátké chvíli. Dostává pokoj jako kterýkoli jiný host. Až v noci se údajně začne domáhat pozornosti. Když pokojová služba neodpovídá na jeho zvonění, host seběhne po schodech do vstupní haly. "Copak nikdo neslyší?" volá nervózně do prostoru, když se srazí s hotelovou vedoucí. Slečna se začne omlouvat, když ji muž přeruší: "Dobře, ale přinejmenším…" V tu chvíli však umlkne a hotelová hala se ponoří do tmy. Co se stane pak, zůstává dodnes nejasné. Někteří vyjeknou, když údajně spatří, jak cizince obklopuje modravá záře a ten poté vyběhne do mrazivé noci. Hotelová vedoucí se jej ještě pokusí zadržet, ale jakýsi viditelný elektrický výboj ji srazí k zemi. Cizince v hotelu už nikdo nespatří. Až o něco později v jeho pokoji objeví personál při úklidu záhadný dopis: "Drahý Harry, dorazil jsem včera s nadějí, že Tě uvidím, i když Tě nechci znovu obtěžovat. Prosím, přijď sem tak brzo, jak jen můžeš. Snad mi dokážeš pomoci. Jinak budu odsouzen žít v čase, do kterého nepatřím. Já jsem…" Dopis končí rozepsaný. Jedná se o skutečnost, nebo fikci?
Zdroj: RF Hobby a časopis Enigma. Děkuji

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.